Actueel

De 'nieuwe' kerstkaart

door Charlaine Kluck – Imago’s Christmaholic

Als echte Christmaholic ben ik verslaafd aan alles wat met kerst te maken heeft. Bij mij thuis staat een echte, heerlijk ruikende, liefst zo groot mogelijke kerstboom. Mijn kerstkookboeken liggen al maanden klaar en ja ik heb een kerstdorpje met nepsneeuw en poppetjes. Al deze dingen heb ik van thuis meegekregen en wordt bij ons gezien als een echte traditie, net als het versturen van de kerstkaarten.

Je kan in dit übersociale tijdperk niet meer wegkomen met ‘Fijne feestdagen’

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit zin heb in het schrijven van de kerstkaarten. Je wilt toch bij iedereen een andere boodschap schrijven en je kan in dit übersociale tijdperk niet meer wegkomen met ‘Fijne feestdagen’. Als filmmaker ben ik ontzettend gefascineerd door de kerstvideo’s die enorm in opkomst zijn. Is hier een nieuwe traditie aan het ontstaan? Versturen we over een tijdje geen kerstkaarten meer?

In 2013 stond ik voor het eerst oog in oog met onderstaande kerstvideo.

https://www.youtube.com/watch?v=2kjoUjOHjPI

kerstvideo kerstvideo

Hij was ontzettend leuk, creatief en zat goed in elkaar. Na het zien van deze video was ik helemaal enthousiast en ervan overtuigd dat dit vaker gedaan moest worden. Natuurlijk ben ik meteen zelf aan de slag gegaan, maar na vele pogingen greep ik toch weer naar de ouderwetse kerstkaarten.

Ik ben ervan overtuigd dat de traditionele kerstkaart voorlopig niet zal verdwijnen, maar net als de algemene opmars van video op internet en bij ons op kantoor, neemt het aantal kerstvideo’s ieder jaar toe. En natuurlijk kunnen wij dan niet achterblijven. De meeste video’s bevatten een kerstboodschap voor vrienden en familie en zeggen vaak niet meer dan een kerstkaart. Maar waarom is een kerstvideo dan zo veel leuker? Je maakt één filmpje dat je aan iedereen verstuurt, in plaats van het persoonlijk schrijven van elke kaart.

Zoals ik het zie, is dat je in een video veel meer emotie kwijt kan dan tijdens het schrijven van een kerstkaart. Je ziet de kerstgroet visueel en vaak vergt een video veel tijd en moeite. Dit wordt gewaardeerd door de ontvangers. Ook al is deze video niet persoonlijk voor jou gemaakt, je hebt als kijker wel het gevoel dat dat zo is. Dat is ook waarom wij bij Imago Mediabuilders dit jaar kiezen voor een kerstvideo. We willen onze klanten en relaties graag laten zien dat wij ze waarderen en wat extra tijd steken in het maken van een kerstboodschap.

Waar moet je dan op letten als je een kerstvideo wilt maken? In eerste instantie gaat het natuurlijk om de boodschap die je wilt overbrengen. Daarnaast is het leuk dat je niet alleen je boodschap in kerstsferen doet, maar ook de aankleding van jou en je omgeving. Dit geeft net dat beetje extra. En een goede kerstsong werkt natuurlijk hartstikke goed: ‘All i want for christmas’ ‘Driving home for christmas’ Last christmas’; wie kent ze niet!

De meeste kerstvideo’s zijn, net als kerstkaarten, vooral gericht aan familie en bekenden, dus een miljoen views is niet het hoofddoel. Vergeet dat niet. Het gaat om de kerstwens en de glimlach bij de ontvanger. Daarom zie ik de kerstvideo ook niet als een nieuwe traditie, maar als een extraatje.

Of deze trend gaat doorzetten, gaan we in de aankomende jaren zien. Wij bij Imago Mediabuilders zijn in ieder geval enthousiast!

Wat je ook gaat doen dit jaar, zorg dat het uit het hart komt. Spread the Christmas joy!

Genoeg gelezen en overtuigd?
dan is het nu tijd om te bellen. 033 47 50 422

Sorry. Het lijkt er op dat je browser verouderd is.

Onze website maakt gebruik van verschillende nieuwe technieken waar deze browser niet mee overweg kan.

Download bij voorkeur de meest recente versie van Firefox of Chrome.