Actueel

Gaat Pinterest de strijd aan met Google?

12 december 2016, Anna Rademaker voor Imago Mediabuilders

Het is tegenwoordig belangrijk dat alles makkelijk en snel op te zoeken is. De tijd dat we naar de bibliotheek moesten om nieuwe informatie op te zoeken is al lang voorbij. Alles moet, anno 2016, binnen een paar seconden gevonden worden. Google presteert buitengewoon goed op de markt. Iedereen die aan informatie opzoeken denkt, denkt meteen aan Google. Elke zoekgigant kan alleen maar dromen van deze breinpositie. Maar toch liggen er veel concurrenten op de loer. Wij denken dat Google goed moet oppassen voor Pinterest. Waarom? Dat lees je hieronder!

De strijdt tussen zoekgigant Google en social media-gigant Pinterest is al een tijd in beweging. Uit onderzoek is gebleken dat ons brein 60.000 keer sneller visuele beelden verwerkt dan teksten. Dit zorgt ervoor dat steeds meer mensen Pinterest in plaats van Google gebruiken om hun informatie op te zoeken.

Pinterest is een online prikbord waar gebruikers interessant beeldmateriaal op zetten. Content die hierop geplaatst wordt loopt uiteen van bijvoorbeeld ‘Do It Yourself posts’ tot infographics. Je kan het allemaal zo gek niet bedenken of je vindt het op Pinterest. In 2014 introduceerde Pinterest ‘Guided Search’. Zoals het woord Guided al verklapt begeleid Pinterest de zoeker naar het vinden van het juiste antwoord. Zoekvragen die nog niet specifiek genoeg zijn kan Pinterest doormiddel van ‘Guided Search’ specifieker maken. Zoek je als gebruiker bijvoorbeeld op het woord online marketing, dan krijg je suggesties om te zoeken naar tips, strategieën, ideeën, trends, etc. Door Guided Search is de kans groter dat je het visuele antwoord sneller vindt dan wanneer je zoekt bij concurrent Google.

Pinterest zoekopdracht

Niet alleen de ‘Guided Search’ van Pinterest is een groot succes. Eind 2015 introduceerde Pinterest ‘local search’. Wereldwijd hebben we met veel verschillende culturen te maken Pinterest speelt, doormiddel van hun ‘local search’, hier goed op in. In Nederland krijgen we andere SERP (Search Engine Result Pins) als we zoeken op ‘kleding’ dan in Afrika. Hierdoor krijgen Nederlandse zoekers de informatie die voor hen relevant is, hetzelfde geldt voor mensen die in Afrika wonen.

Tevens gaan er geruchten rond dat adverteren vanaf 2017 voor bedrijven in Nederland mogelijk wordt op Pinterest. Reden genoeg dus om Pinterest goed in de gaten te houden in 2017!

Meer weten over social media en online marketing? Volg onze LinkedIn pagina en blijf op de hoogte van alle nieuwe trends en ontwikkelingen.

Genoeg gelezen en overtuigd?
dan is het nu tijd om te bellen. 033 47 50 422

Sorry. Het lijkt er op dat je browser verouderd is.

Onze website maakt gebruik van verschillende nieuwe technieken waar deze browser niet mee overweg kan.

Download bij voorkeur de meest recente versie van Firefox of Chrome.