Analyse, Advies, Resultaat

Outsourcing vakbladen: helder takenpakket, flexibeler, voordeliger en met een naadloze overgang

Een grote uitgeverij van vakinformatie zocht voor een aantal vaktijdschriften een ander organisatiemodel voor eindredactie en (semi)automatische pagina-opmaak. Met als doelstellingen meer flexibiliteit, voordeliger productie en met een duidelijker en meetbaar takenpakket. Imago Mediabuilders adviseerde outsourcing van het hele traject, maar wel via hetzelfde – want naar tevredenheid werkende – contentmanagementsysteem. Naadloos gingen ruim tien tijdschrifttitels van intern naar extern, uiteraard met behoud van de hoge kwaliteitsnormen van de uitgeverij.

case01_x2

Het redactie- en opmaaktraject van een tiental vakbladen lag voorheen bij diverse eindredacteuren, waaronder vaste zzp’ers – deels op afstand en op locatie, die ook een groot deel van het opmaakwerk voor hun rekening namen. ‘Hierdoor was het voor de uitgeverij lastig om de werkzaamheden voor diverse titels uitwisselbaar te maken tussen verschillende medewerkers en bovendien meetbaar te maken; dat laatste komt planning en calculatie niet ten goede natuurlijk’, vertelt Chris Roest, directeur bij Imago Mediabuilders. ‘Daarbij was er sprake van een gegroeide verschuiving van werkzaamheden uit andere fasen naar eindredactie, wat het zicht verder vertroebelde.’ Imago Mediabuilders zorgde tijdens de offertefase allereerst voor een analyse van het traject van redactie tot en met de overdracht aan de drukker. Roest: ‘In zeven heldere processtappen hebben we alle werkzaamheden gedefinieerd. Daarin hebben we de eindredactie en opmaak nadrukkelijk gesplitst in het takenpakket en later aan beide werkzaamheden een pool medewerkers toegewezen. Dat maakt de inzetbaarheid en planning van mensen veel flexibeler. En als mensen vanuit een specialisme van opmaak of redactie werken zorgt dat sneller voor een beter resultaat.’

‘Flexibeler inzetbaarheid en planning van medewerkers’

Na een zeer korte overgangsperiode verliep al snel een tiental titels in de nieuwe samenwerking. De projectbegeleiders van Imago Mediabuilders vormen de spil in deze producties; zij onderhouden het contact met de (hoofd)redactie aan klantzijde, bewaken voortgang en planning en zorgen voor werkverdeling, correcte overdracht, eindcalculatie en archivering. In de nieuwe werkwijze bleek de match met de bestaande zzp’ers die op afstand zouden moeten werken geen stand te houden, momenteel worden alle titels met eigen medewerkers gerealiseerd. ‘Hierdoor kunnen we nog sneller schakelen, wat ook gunstig is voor de doorlooptijden op artikelniveau’, aldus Christ Roest.

Vanuit de vaste werkzaamheden ontstonden ook andere vormen van samenwerking met deze opdrachtgever, waaronder tijdschriftspecials met eigen, creatieve invulling en fullservice levering van clipjes.

outsourcing vakbladen

Genoeg gelezen en overtuigd?
dan is het nu tijd om te bellen. 033 47 50 422

Sorry. Het lijkt er op dat je browser verouderd is.

Onze website maakt gebruik van verschillende nieuwe technieken waar deze browser niet mee overweg kan.

Download bij voorkeur de meest recente versie van Firefox of Chrome.